Kireçlenme Nedir?

Diz femur (uyluk kemiği), tibia (shinbone) ve patelladan (diz kapağı) oluşur. Femur ve tibia arasındaki yumuşak kıkırdak olan menisküs, yastık olarak işlev görür ve hareket sırasında şokun emilmesine yardımcı olur. Artrit (eklemlerin iltihabı), yaralanma veya eklemin diğer hastalıkları bu koruyucu kıkırdak tabakasına zarar verebilir ve günlük aktivitelerde aşırı ağrıya ve zorluğa neden olabilir. Kireçlenme, bir artrit türüdür. Cerrahi olmayan tedavi seçenekleri semptomları hafifletmediyse doktorunuz ameliyat önerebilir.

Total Diz Protezi

Kireçlenme nedenleri

Kireçlenmein kesin sebebi bilinmemekle birlikte, artritin başlangıcı ile ilişkili birçok faktör vardır ve şunları içerebilir:

• Eklemde yaralanma veya travma
  • Diz eklemindeki kırıklar
  • Artan vücut ağırlığı
  • Eklem enfeksiyonu
  • Eklem iltihabı
  • Bağ dokusu hastalıkları

Total Diz Protezi Ameliyatı

Kireçlenme tanısı

Doktorunuz tıbbi geçmişe, fizik muayeneye ve röntgenlere dayanarak Kireçlenmei teşhis eder. X-ışınları tipik olarak artrit dizindeki eklem boşluğunun daraldığını göstermektedir.

Total Diz Protezi Nedir?

Total diz artroplastisi olarak da adlandırılan total diz protezi, diz ekleminin aşınmış veya hasar görmüş yüzeylerinin çıkarıldığı ve yapay parçalarla değiştirildiği cerrahi bir işlemdir.

Total Diz Protezi Endikasyonları

Total diz protezi ameliyatı, dizde görülen şiddetli kireçlenmelerde uygulanan cerrahi işlemdir. Kireçlenme, eklem kıkırdağının kademeli olarak yıprandığı diz artritlerinin en yaygın şeklidir. Genellikle yaşlı insanları etkiler.

Normal bir eklemde eklem kıkırdağı eklem içinde yumuşak harekete izin verirken, artritik bir dizde kıkırdağın kendisi incelir veya tamamen yoktur. Ek olarak, kemikler eklemin kenarlarında kalınlaşır ve kemikte “sertlikler” oluşturabilir. Bu faktörler ağrıya neden olabilir ve eklemdeki hareket aralığını sınırlayabilir.

Aşağıdaki durumlarda doktorunuz total diz protezi önerebilir:

• Günlük aktivitelerinizi sınırlayan şiddetli diz ağrısı (yürüyüş, sandalyeden kalkma veya merdiven çıkma gibi).
  • Dinlenme sırasında meydana gelen veya geceleri sizi uyandıran şiddetli ağrılar olduğunda.
  • Dinlenme ya da ilaç tedavisi ile rahatlamayan kronik diz iltihabı ve şişmesi.
  • İlaçlar, enjeksiyonlar, fizik  tedavi veya diğer konservatif tedavilerden sonrasında ağrının kesilmemesi.
  • Diz deformitesi

Total Diz Protezi Ameliyatı

Total diz protezi ameliyatının amacı ağrıyı azaltmak ve fonksiyonunu geri kazandırmaktır.

Ameliyat spinal veya genel anestezi altında yapılır. Cerrahınız, diz eklemini açığa çıkarmak için etkilenen diz üzerinde deride bir kesi yapacaktır. Daha sonra, femur kemiğinin hasarlı kısımları özel jigler kullanılarak uygun açılarda kesilir. Femoral komponent femurun ucuna kemik çimentosu ile veya kemik çimentosu olmadan tutturulur.

Cerrah daha sonra, tibia (kıkırdak) ve kıkırdaktaki hasarlı bölgeyi keser veya tıraş eder. Bu, kemiğin deforme olmuş kısmını ve herhangi bir kemik büyümesini ortadan kaldırır, bunun yanı sıra, implantların eklenebileceği pürüzsüz bir yüzey oluşturur. Daha sonra, tibial bileşen, kemik ucuna kemik çimentosu veya vidalarla sabitlenir.

Cerrahınız, hareket için pürüzsüz bir kayma yüzeyi sağlamak için implantların arasına eklem yüzeyi adı verilen plastik bir parça yerleştirecektir. Bu plastik uç vücudun ağırlığını destekleyecek ve orijinal menisküs kıkırdağı gibi tibia üzerinde hareket etmesine izin verecektir.

Yeni bileşenlerle birlikte femur ve tibia yeni diz eklemini oluşturmak için bir araya getirilir.

Patellanın (diz kapağı) yeni yapay diz üzerinde düzgün bir şekilde kaydığından emin olmak için arka yüzeyi de plastik bir bileşen almak üzere hazırlanır.

Tüm yeni bileşenler yerindeyken, diz eklemi hareket açıklığı ile test edilir. Bütün eklem daha sonra sulanır ve steril bir çözelti ile temizlenir. Kesi dikkatlice kapatılır; kanallar yerleştirilir ve insizyon üzerine steril bir sargı yerleştirilir.

Total Diz Protezi Sonrası Postoperatif Bakım

Rehabilitasyon ameliyattan hemen sonra başlar. Fiziksel bir terapist, bacağınızı güçlendirmek ve diz hareketini düzeltmek için size özel egzersizler öğretecektir. Diz immobilizörleri diz stabilize etmek için kullanılır. Koltuk değnekleriyle veya bir yürüteçle yürüyebileceksiniz. Diz eklemini hareket ettirmek için sürekli bir pasif hareket (CPM) makinesi kullanılabilir. Sürekli pasif hareket, hasta rahatlarken, eklemi kontrollü bir hareket aralığında sürekli hareket ettiren tedavi edilen bacağına bağlı bir cihazdır. Fiziksel terapistiniz ayrıca, uyluk ve baldır kaslarını güçlendirmek için bir ev egzersiz programı sağlayacaktır.

acil ortopedi