Priformis Sendromu

Priformis tendonu, kaba etin içeresinde ve kalça ekleminin de üzerinde yer alan bir kastır. Bu kas, uyluk kemiğinin vücut dışına çevrilip kalça ekleminin sabitlenmesini ve yürümeyi sağlar. Ayrıca dengeyi de korur. Priformis sendromu, bu kasın beklenmedik bir şekilde, kas spazmı gibi bir sebep ile siyatik sinirlerine baskı yapması sonucunda oluşan nöromasküler bir durumdur.

Priformis Sendromu

Priformis Sendromu Belirtileri

Priformis sendromu; koşmak, yürümek, merdiven çıkmak gibi günlük aktiviteler sonucunda oluşabilir. Ayrıca düşmek, trafik kazası geçirmek gibi travmatik durumlar da bu sendroma yol açabilir. Ancak sendromun en çok görülen belirtisi, kalçadan bacağın arkasına doğru inen bir ağrı ve karıncalanma hissidir. Bu durum genel olarak siyatik olarak adlandırılmaktadır.

Kişiler, travmatik bir yaralanma sonrasında artan bir ağrı hissediyorlarsa, ağrılar birkaç haftadan fazla sürüyorsa, belde ani ve şiddetli bir ağrı oluşuyorsa, idrar ve dışkı kontrolünde zorlanıyorsa mutlaka doktora başvurmaları gerekmektedir.

Priformis Sendromu Tedavisi

Priformis sendromu, genel olarak ilaç tedavisi ve yaşam tarzının değiştirilmesi ile düzelmektedir. Ancak tedavi edilmezse sinir hasarına sebep olabilir. Dolayısıyla doktora gitmek oldukça önemlidir. Bu sendromun tedavi seçenekleri ve hastalar için kişisel bakım ipuçlarını şöyle sıralayabiliriz:

Bazı Aktiviteleri Yapmaktan Kaçının

Hastalar, bisiklet sürmek ya da koşmak gibi bazı aktiviteler sonucunda ağrılarının arttığını hissediyorlarsa, bu aktivitelere bir süre ara verebilirler.

Sıcak Su ve Buz Torbası Uygulaması Yapın

Priformis sendromunun ilk dönemlerinde her gün birkaç defa buz torbası uygulaması yapılabilir. Birkaç gün sonra ise sıcak su torbası uygulamasına geçilebilir.

İlaç Tedavisi

Hastalar, bu sendromun tedavisinde; aspirin, ibuprofen ve parasetamol gibi steroid içermeyen iltihap giderici ilaçları kullanabilirler. Bu ilaçlar ağrıların dinmesini sağlayacaktır.

Priformis Şırıngası

Hastaların uyguladıkları ilaç, masaj ya da buz torbası gibi yöntemler ağrıları dindirmiyorsa,  doktorlar siyatik sinirler ile priformis kası arasına steroid enjekte edebilirler. Bu, hastaların ağrılarının dinmesini sağlayacaktır.

Cerrahi Tedavi

Priformis sendromu tedavisinde ağrıların önlenmesi için başvurulan yöntemler herhangi bir işe yaramazsa, siyatik sinirleri üzerindeki baskıyı azaltmak adına cerrahi müdahaleye karar verilebilir.