Omuz Protezi

Omuz Anatomisi

Omuz, kolun çeşitli hareketlerini sağlayan işlevsel ve oldukça hareketli bir eklemidir. Humerusun başının (üst kol kemiği) glenoid adı verilen skapula soketi (omuz kanadı) ile eklemlendiği bir üst ve soket eklemidir. Kemiklerin iki eklemli yüzeyi, hareketli kemikler arası sürtünmeyi önleyen kıkırdak ile kaplanmış. Kıkırdak, sinovyal sıvı ile yağlanır. Omuz ekleminin etrafındaki tendonlar ve ligamentler, eklemde güç ve stabilite sağlar.

Omuz Protezi

Omuz Kireçlenmesi nedir?

Kıkırdak hasar gördüğünde, iki kemik birbirine sürtünerek ağrıya, şişmeye ve eklemin sertliğine neden olur (osteoartrit).

Omuz Protezi Nedir?

Ağrı, şişme ve eklemin şişmesi gibi semptomları gidermek için total omuz protezi ameliyatı yapılır. Bu ameliyatta, omuz ekleminin hasarlı artiküle edici parçaları çıkarılır ve yapay protezlerle değiştirilir. Hem humeral başlığın hem de soketin değiştirilmesi, Total bir omuz değişimi olarak adlandırılır.

Omuz Protezi Endikasyonları Nelerdir?

Total omuz ameliyatı, ilaç tedavisi, enjeksiyonlar, fizik tedavi ve aktivite değişiklikleri ağrının giderilmesine yardımcı olmadığında yapılan bir ameliyattır. Aşağıdaki belirtileriniz olduğunda doktorunuz ameliyatı önerir:

• Günlük aktiviteleri kısıtlayan şiddetli omuz ağrısı
  • Dinlenme sırasında orta ila şiddetli ağrı
  • Zayıflık ve / veya hareket kaybı

Omuz Protezi Ameliyatı için Hazırlık

Total omuz protezinin sizin için iyi bir seçenek olup olmadığına karar vermek için cerrahınız durumunuzu iyice değerlendirecektir.

Cerrahınız tıbbi geçmişinizi gözden geçirir ve hareketlilik ve ağrı derecesini değerlendirmek için omzunuzun fiziksel muayenesini yapar. X-ışını veya MRI (manyetik rezonans görüntüleme) gibi görüntüleme testleri istenilebilir.

Omuz Protezi Ameliyatı İşlemi

Ameliyat bölgesel veya genel anestezi altında yapılır. Etkilenen omuz üzerinden bir kesi yapılır ve omuz eklemini açığa çıkarmak için alttaki kaslar ayrılır. Ameliyat, büyük bir insizyonun yapıldığı açık cerrahi, veya en az invaziv olan, artroskopi yerleştirmek için küçük insizyonların yapıldığı (kamera ve ışık kaynağı olan ince bir tüp) ve cerrahi aletler şeklinde yapılabilir.

Üst kol kemiği (humerus) omuz kemiğinin glenoid soketinden ayrılır. Artrit veya hasar görmüş humeryal kafa kesilir ve humerus kemiği oyulup çimento ile doldurulur. Saplı metal bir top hafifçe humerusa bastırılır.

Daha sonra soketin artritik kısmı hazırlanır. Plastik glenoid bileşeni omuz kemiğine sabitlenmiştir.

Yapay bileşenler implante edildikten sonra, eklem kapsülü dikilir ve yara kapanır.

Omuz Protezi Ameliyatı Sonrası Postoperatif Bakım

Ameliyattan sonra, ağrıyı kontrol altına almak ve enfeksiyonu önlemek için ağrı kesici ilaçlar ve antibiyotikler verilir. Kolunuz bir askıya veya alçıya sabitlenmiş olabilir. Rehabilitasyon programı, ameliyattan hemen sonra başlayan ve omzuna hareketlilik sağlamak ve güçlendirmek için çok önemli olan fizik tedaviyi içerir. Günlük aktiviteleri ameliyattan iki ila altı hafta sonra gerçekleştirebilirsiniz.

acil ortopedi