Kienböck hastalığı nedir

Kienböck Hastalığı Nedir?

Kienböck hastalığı nedir?, el bileğinde bulunan lunat kemiğin avasküler nekrozu ve bunun sebep olduğu el bileği sorunları olarak tanımlanabilir. Lunatum el bileğinde yer alan 8 kemikten birisidir. Lunat ise el bileğinin her iki yanında bulunan skafoid ve trikuetrum kemikleri ile el bileği

Kienböck Hastalığı Nedir

eklemini oluşturur. Tam olarak belirlenemeyen sebepler ile Lunatumunun normal yapısı kaybolabilir. Bunun sonucunda el bileğinde hareket kısıtlılığı ve şekil değişiklikleri oluşabilir. Bu hastalık en çok 20 ile 40 yaşları arasında görülür. Çok nadir de olsa kişinin her iki el bileğinde de görülebilir.

Bu hastalığın nedeni olarak iskelet sisteminde var olan varyasyonlar da gösterilebilir. Bunların arasında devamlı olarak el bileği travmalarına maruz kalma da bulunmaktadır.

Kienböck Hastalığı Belirtileri

Kienböck hastalığı belirtileri arasında en çok el bileğinin ortasında hissedilen ağrı gösterilebilir. Bu ağrı orta parmağın yukarı kaldırılması ile daha da artar. El bileği ekleminde gittikçe artış gösteren bu ağrı, başlarda lunatumda şekil bozukluğu ya da çökme ile belirir. Hastalığın tanısında MR, bilgisayarlı tomografi gibi yöntemler kullanılabilir. Özellikle hastalığın ilk evrelerinde bu hastalıktan şüpheleniliyorsa MR, hastalığın erken teşhisi için oldukça önemlidir. Kienböck hastalığının erken dönemlerde teşhis edilmesi oldukça zordur. Eğer dikkat edilmezse gözden kaçabilir. Hastalığın ilerleyen safhalarında ağrılar daha da şiddetlenir. Çoğu zaman ancak hastalığın ilerleyen safhalarında teşhis konulabilmektedir.

Kienböck Hastalığı Tedavisi

Hastalığın tedavisinde; hastalığın hangi evrede olduğu, önkol kemiklerinin arasında boy farkının varlığı ve hastanın yaşı oldukça etkilidir. Çok erken dönemlerde tespit edilebilirse dinlenme ateli sayesinde iyileşme sağlanabilir. Ancak ileri evrelerde önkol kemikleri arasındaki boy farklarının giderilmesinin yararı vardır. Bunun için de kan dolaşımının artışı sağlanmalıdır. Eğer boy uzunluk farkı mevcut değilse, damarlı kemik nakli de gerçekleştirilebilir.

Hastalığın ilerleyen dönemlerinde kemiklerin birbirleri ile dondurulması ile yük aktarımının yönünün değiştirilmesi sağlanabilir. El bileği kemiğinde kireçlenme oluşmuş ise el bileğinin dondurulması da düşünülebilir.

Kienböck hastalığının tedavisinde son yıllarda kameralı sistemler ile uygulanan yöntemler de oldukça popülerdir. Hastalığın tedavisi sürecinde hangi yöntemin kullanılacağında tecrübe oldukça önemlidir.