Kalça Protezi Ameliyatı

Kireçlenme Nedir?

Kireçlenme, ağrı, şişlik, sertlik ve sınırlı hareket ile sonuçlanan eklemlerin iltihaplanmasıdır. Kalça artriti kronik kalça ağrısı ve sakatlığının yaygın bir nedenidir.

Total Kalça Protezi

Ortak Kireçlenme Tipleri

Kalçayı etkileyen en yaygın üç artrit türü:

Osteoartrit: Eklem kıkırdağından uzaklaşan aşamalı aşınma ile karakterizedir. Koruyucu kıkırdak yıprandıkça, kemik uçları birbirine sürtünür ve kalçada ağrıya neden olur.

Romatoid artrit: Bu, kalça eklemini kaplayan dokunun (synovium) iltihaplandığı ve aşırı eklem sıvısının (sinovyal sıvı) üretilmesiyle sonuçlanan otoimmün bir hastalıktır. Bu, kıkırdak kaybına, ağrıya ve sertliğe neden olur.

Travmatik artrit: Bu, kalça yaralanması veya kırılmasından kaynaklanan bir artrit türüdür. Bu tür yaralanmalar kıkırdaklara zarar verebilir ve bir süre boyunca kalça ağrısına ve sertliğe neden olabilir.

Kalça Protezi Ameliyatı

Kireçlenme Belirtileri

Kalça artritinin en sık görülen semptomu sınırlı hareket açıklığı ile sonuçlanan eklem ağrısı ve sertliğidir. Güçlü aktivite, yürürken topallamaya neden olabilecek ağrı ve sertliği artırabilir.

Kireçlenme tanısı

Tanı tıbbi öykü, fizik muayene ve röntgenler değerlendirilerek yapılır.

Kalça Protezi Nedir?

Total kalça protezi, hasarlı kıkırdak ve kemiğin kalça ekleminden çıkarıldığı ve yapay bileşenlerle değiştirildiği cerrahi bir işlemdir. Kalça eklemi, uyluk kemiği (femur) ve pelvis (asetabulum) arasında bulunan, vücudun en büyük ağırlık taşıyan eklemlerinden biridir. Bu, femur başının top ve pelvik asetabulumun soketi oluşturduğu bir top ve soket eklemidir. Eklem yüzeyi, yastık görevi gören ve eklemin düzgün hareket etmesini sağlayan yumuşak bir kıkırdak ile kaplanmıştır.

Total Kalça Protezi Endikasyonları

Çeşitli hastalıklar ve koşullar eklem kıkırdağına zarar verebilir. Total kalça protezi ameliyatı, günlük aktivitelerinizi kısıtlayan ciddi artrit ağrısını azaltmak için bir seçenektir.

Total Kalça Protezi Prosedürü

Antiinflamatuar ilaçlar ve fizik tedavi gibi konservatif tedavi seçenekleri semptomları hafifletmiyorsa cerrahi önerilebilir.

Ameliyat genel anestezi altında yapılır. İşlem sırasında kalça eklemini ortaya çıkarmak için kalça üzerinde cerrahi bir kesim yapılır ve femur asetabulumdan çıkarılır. Soketin yüzeyi temizlenir ve hasarlı veya artritik kemik bir oyucu kullanılarak çıkarılır. Asetabular bileşen, vidalar veya ara sıra kemik çimentosu kullanılarak sokete sokulur. Asetabular komponentin içine plastik, seramik veya metalden yapılmış bir astar yerleştirilir. Ardından femur veya uyluk kemiği, yeni metal femoral bileşene tam olarak uyması için özel aletler kullanılarak artritik kemiğin çıkarılmasıyla hazırlanır. Daha sonra femoral bileşen bir sokete takılarak veya kemik çimentosu kullanılarak femura yerleştirilir. Daha sonra metal veya seramikten yapılmış femoral baş bileşeni femoral kök üzerine yerleştirilir. Tüm yeni parçalar özel çimento kullanılarak yerine sabitlenir. Yeni eklem etrafındaki kaslar ve tendonlar onarılır ve insizyon kapatılır.

Total Kalça Protezi Sonrası Postoperatif Bakım

Kalça protezi tamamen uyguladıktan sonra, yeni eklemin yerinden çıkmasını önlemek ve doğru iyileşmeyi sağlamak için özel dikkat göstermelisiniz. Alınacak ortak önlemlerden bazıları şunlardır:

• Kalçanızı bükmek ve ayağınızı içeri doğru çevirerek hareket etmekten kaçının
  • 6 hafta boyunca uyurken bacaklarınızın arasında bir yastık yerleştirin
  • Kalçalanızı dik bir açıyla bükün (90)
  • Düşük sandalyelerde oturmaktan kaçının.
  • Eşyaları toplamak için aşağıya eğilmekten kaçının.
  • Yükseltilmiş bir klozet kullanın