İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmaları

İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmaları | Dizin iç kısmında yer alan, yüzeyel ve derin iki kısımdan oluşan bir bağdır. Yüzeyel kısım medial femoral epikondilden tibia iç yüzeyinin dört santim altına kadar uzanır. Derin kısım ise medial eklem kapsülünden başlar ve iç menisküse yapışır.

Dış yan bağ, posterolateral köşe adı verilen kompleks bir bağ grubunun parçasıdır. Dış yan bağ dışında bu grup içerisinde popliteofibuler bağ, popliteus bağı, arkuat bağ, kısa lateral bağ ve posterolateral eklem kapsülü yer alır.

Her iki bağda dizin stabilitesinde çapraz bağlarla birlikte önemli rol oynarlar. İç yan bağ valgus, dış yan bağ ise varus streslerine karşı koyar. Ve dizin dışa veya içe açılmasını önler.

En sık gözlenen bulgu bağ üzerine basmakla alınan hassasiyettir. Yırtılan bağ üzerinde şişlik meydana gelir. Ciddi yaralanmalarda hasta dizde boşalma olmasından şikayet edebilir. Bulgular yaralanmanın şiddetine göre değişiklik gösterir.

Evre I lezyon: Diz varus veya valgusa zorlandığında açılma 5 mm.den azdır. Yan bağda tam olmayan bir yırtık vardır. Bağın devamlılığı vardır ve bulgular genellikle hafiftir. Hasta yan bağ üzerine basınca ağrıdan şikayet eder. 1-2 hafta içerisinde konservatif tedaviyle spora dönebilirler.

Evre II lezyon: Diz varus veya valgusa zorlandığında açılma 5-10 mm arasındadır. Bağdaki yırtık tam değildir. Sıçrama veya pivot hareketi sırasında hasta dizinde boşalmadan şikayet edebilir. Ağrı ve şişlik daha belirgindir ve günlük işlere dönüş için 3-4 haftalık bir tedavi süresi gerekir.

Evre III lezyon: Diz varus veya valgusa zorlandığında açılma 10 mm.den fazladır. Bağ tam yırtıktır. Bağ üzerinde belirgin hassasiyet ve şişlik vardır. Hasta dizini bükmekte zorlanır. Dizde boşalma normal yürüyüşte dahi olur.

İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmaları

İç yan bağ yaralanmalarında konservatif yöntemler sıklıkla yeterlidir. Ancak eğer hasta bu tedaviden fayda görmezse çapraz bağ veya menüsküs lezyonu açısından tekrar değerlendirilmeli ve cerrahi planlaması yapılmalıdır.

Dış yan bağ içe göre çok daha yavaş iyileşir. Başlıca sebebi kollajen yoğunluğunun farklı olmasıdır. Evre I ve II yaralanmalar iç yan bağ gibi tedavi edilir. Ancak menteşeli dizlik en az 4-6 hafta kullanılmalıdır. Evre III yaralanmalarda ise cerrahi gerekir, çünkü posterolateral köşe sıklıkla yaralanmaya eşlik eder ve dizde rotasyonel stabilite kaybı olur. Ameliyat sonrası yaklaşık 3 ay dizlik kullanımı ve yoğun fizik tedavi programı gereklidir.

İç ve Dış Yan Bağ Yaralanmaları

AMELİYATLI ve AMELİYATSIZ tedavi yöntemlerimizle sağlığınıza yeniden kavuşmanız mümkün. Avrasya Ortopedi Merkezi Bahçeşehir, Bakırköy, Bahçelievler ve Gaziosmanpaşa’ da Hizmetinizde.  Merkezimizde Ayak ve Ayak Bileği Hastalıkları, Omuz Hastalıkları, Omurga Hastalıkları, Dirsek ve El Bilek Hastalıkları, Diz Hastalıkları, Kalça Hastalıklarının Ameliyatlı ve Ameliyatsız Tedavileri Yapılmaktadır.

Comments are closed.