Bilimsel Yöntemler ve Ameliyatsız Tedavi

Diz Kireçlenmesi Tedavisi Animasyon Video

Diz Kireçlenmesi Tedavisi

Kireçlenme, eklemlerinizden birinin veya daha fazlasının iltihabıdır. Ağrı, şişme ve sertlik kireçlenmenin başlıca belirtileridir. Vücuttaki herhangi bir eklem hastalıktan etkilenebilir, kireçlenme özellikle dizde daha sık görülür.

Diz Kireçlenmesi Tedavisi

Diz kireçlenmesi, yürüyüş veya merdiven çıkma gibi birçok günlük aktiviteyi zorlaştırabilir. Kayıp çalışma süresi gibi bir çok soruna neden olduğundan insanlar için ciddi bir hastalıktır.

En yaygın kireçlenme tipleri osteoartrit ve romatoid kireçlenmedir, ancak 100'den fazla farklı tipi vardır. Kireçlenme, esasen yetişkinlerde olan bir hastalık olmasına rağmen, bazı kireçlenmeler daha erken yaşlarda da olabilir.

Ağrıyı yönetmeye ve insanların aktif kalmasına yardımcı olacak birçok tedavi seçeneği vardır.

Diz Anatomisi

Diz vücudunuzdaki en büyük ve en güçlü eklemdir. Femurun alt ucundan (uyluk kemiği), tibia üst kısmından (incinbone) ve patellandan (diz kapağı) oluşur. Dokundukları üç kemiğin uçları, dizinizi bükerken ve düzeltirken kemiği koruyan ve kıran pürüzsüz, kaygan bir madde olan eklem kıkırdağıyla kaplıdır.

Menisküs adı verilen iki kama şeklindeki kıkırdak parçaları, uyluk kemiği ve incik kemiği arasında "amortisör" görevi görür. Eklemi yastıklamak ve sabit tutmak için sert ve lastiktirler.

Diz eklemi sinovyal membran denilen ince bir astarla çevrilidir. Bu membran, kıkırdağı yağlayan ve sürtünmeyi azaltan bir sıvı maddedir.

Diz Kireçlenmesi Oluşumu

Normal Diz Anatomisi

Normal diz anatomisi. Diz dört ana bileşenden oluşur: kemikler, kıkırdak, bağlar ve tendonlar.

Açıklama

Dizleri etkileyen ana kireçlenme tipleri osteoartrit, romatoid artrit ve travma sonrası artrittir.

Osteoartrit

Osteoartrit, dizdeki en yaygın kireçlenme şeklidir. Dejeneratif, "aşınma ve yıpranma" tipi bir kireçlenme türüdür, 50 yaş ve üstü kişilerde en sık görülmektedir. Genç insanlarda da görülebilir.

Osteoartritte diz eklemindeki kıkırdak yavaş yavaş kaybolur. Kıkırdak aşınırken, yıpranmış ve pürüzlü hale gelir ve kemikler arasındaki koruyucu boşluk azalır. Bu kemik üzerinde kemik sürtünmesine neden olabilir ve ağrılı kemik çıkıntıları üretebilir.

Osteoartrit yavaşça gelişir ve sebep olduğu ağrı zamanla kötüleşir.

Osteoartrit ve Kemik Çıkıntıları

Osteoartrit genellikle kemikte kemik sürtünmesine neden olur. Kemik çıkıntıları bu kireçlenme tipinin ortak bir özelliğidir.

Romatoid Kireçlenme

Romatoid kireçlenme, diz eklemi de dahil olmak üzere tüm vücutta birden fazla ekleme saldıran kronik bir hastalıktır. Simetriktir, yani vücudun her iki yanındaki aynı eklemi etkiler.

Romatoid kireçlenmede diz eklemini kaplayan sinovyal membran şişmeye başlar, Bu durum, diz ağrısı ve sertliğe yol açar.

Romatoid kireçlenme, otoimmün bir hastalıktır. Bu, bağışıklık sisteminin kendi dokularına saldırdığı anlamına gelir. Bağışıklık sistemi normal dokuya (kıkırdak ve bağ gibi) zarar verir ve kemiği yumuşatır.

Travma Sonrası Kireçlenme

Travma sonrası kireçlenme, diz yaralanmasından sonra gelişen kireçlenme tipidir. Örneğin, kırık bir kemik eklem yüzeyine zarar verebilir ve yaralanmadan yıllar sonra kireçlenmeye neden olabilir. Menisküs yırtıkları ve bağ yaralanmaları instabiliteye ve diz ekleminde zaman içinde kireçlenme ile sonuçlanabilecek ek yıpranmaya neden olabilir.

Diz Kireçlenmesi Belirtileri

Kireçlenmeden etkilenen bir diz eklemi ağrılı ve iltihaplı olabilir. Genellikle, ani başlangıcı da mümkün olsa da, ağrı zamanla yavaş yavaş gelişir. Diğer semptomlar da var:

• Eklem sertleşip şişebilir ve diz bükülmesini ve düzeltilmesini zorlaştırabilir.
  • Ağrı ve şişlik sabahları, oturduktan veya dinlendikten sonra daha kötü olabilir.
  • Güçlü aktivite ağrının alevlenmesine neden olabilir.
  • Gevşek kıkırdak ve diğer doku parçaları, eklemlerin rahat hareketini engelleyebilir. Diz, hareket sırasında "kilitlenebilir" veya "yapışabilir". Gıcırtı, tıkırtı veya bileme sesi (crepitus) yapabilir.
  • Ağrı dizde zayıflık veya bükülme hissine neden olabilir.

Doktor Muayenesi

Randevunuz sırasında doktorunuz sizinle semptomlarınız ve tıbbi geçmişiniz hakkında konuşacak, fizik muayene yapacak ve muhtemelen röntgen veya kan testleri gibi teşhis testleri isteyecektir.

Fiziksel Muayene

Fizik muayene sırasında doktorunuz şunları arayacaktır:

• Eklem şişliği, sıcaklık veya kızarıklık
  • Dizlerinizdeki hassasiyet
  • Pasif (yardımlı) ve aktif (kendi kendine yönelen) hareket aralığı
  • Eklemin kararsızlığı
  • Diz üzerine ağırlık konulduğunda ağrı
  • Yürüyüşünüzle ilgili problemler (yürüme şekliniz)
  • Diz etrafındaki kaslarda, tendonlarda ve bağlarda herhangi bir yaralanma belirtisi
  • Diğer eklemlerin tutulumu (romatoid kireçlenmenin bir göstergesi)

Görüntüleme Testleri

Bu görüntüleme testleri kemik gibi yoğun yapıların ayrıntılı resimlerini oluşturur. Ayırt etmeye yardımcı olabilirler.

Tedavi Yöntemleri

Kireçlenmenin neden olduğu acıyı ve engelliliği hafifletmeye yardımcı olabilecek birkaç tedavi vardır.

Cerrahi Olmayan Tedavi

Diğer kireçlenme koşullarında olduğu gibi, diz kireçlenmesinin ilk tedavisi cerrahi dışıdır. Doktorunuz farklı tedavi seçeneği önerebilir.

Yaşam tarzı değişiklikleri. Günlük yaşamınızdaki bazı değişiklikler diz ekleminizi koruyabilir ve kireçlenmenin ilerlemesini yavaşlatabilir.

Merdiven çıkma gibi durumu kötüleştiren faaliyetleri en aza indirin.

Yüksek etkili etkinliklerden (koşu veya tenis gibi) daha düşük etkili etkinliklere (yüzme veya bisiklet gibi) geçmek dizinize daha az baskı uygular.

Kilo vermek diz eklemi üzerindeki baskıyı azaltabilir, bu da daha az ağrı ve daha fazla fonksiyona neden olabilir.

Fizik Tedavi. Özel egzersizler, hareket alanını ve esnekliği artırmanın yanı sıra bacağınızdaki kasları güçlendirmeye yardımcı olabilir. Doktorunuz veya fizyoterapist, ihtiyaçlarınızı ve yaşam tarzınızı karşılayan kişiselleştirilmiş bir egzersiz programı geliştirmeye yardımcı olabilir.

Yardımcı cihazlar. Baston gibi aygıtları kullanmak, şok emici ayakkabılar veya ekler giymek veya bir destek veya dizlik giymek yardımcı olabilir. Bir destek, stabiliteye ve fonksiyona yardımcı olur ve artrit dizin bir tarafında ortalanmışsa özellikle yardımcı olabilir. Diz kireçlenmesinde sıklıkla kullanılan iki tür destek vardır: Bir "boşaltıcı" ateleri, dizin etkilenen kısmından ağırlığı kaydırırken, bir "destek" ateli tüm diz yükünü desteklemeye yardımcı olur.

Diğer tedaviler. Isı veya buz uygulamak, ağrı giderici merhemler veya kremler kullanmak veya diz desteği sağlamak için elastik bandaj kullanmak ağrıdan bir miktar rahatlama sağlayabilir.

İlaçlar. Diz kireçlenmesi tedavisinde çeşitli ilaçlar kullanılabilir. İnsanlar ilaçlara farklı tepki verdiklerinden, doktorunuz sizin için güvenli ve etkili ilaçları ve dozları belirlemek için sizinle birlikte çalışacaktır.

Tüm ilaçlar gibi, reçetesiz satılan ağrı kesiciler de yan etkilere neden olabilir ve aldığınız diğer ilaçlarla etkileşime girebilir. Potansiyel yan etkiler olduğunda doktorunuza danışmalısınız.

Kortikosteroidler (aynı zamanda kortizon olarak da bilinir), eklem içine enjekte edilebilen güçlü anti-enflamatuar ajanlardır. Bu enjeksiyonlar, ağrı kesici ve enflamasyonu azaltır; ancak, etkiler süresiz olarak sürmez. Doktorunuz, olası yan etkiler nedeniyle enjeksiyon sayısını eklem başına yıllık üç veya dört ile sınırlamayı önerebilir.

Bazı durumlarda, ağrı ve şişlik enjeksiyondan hemen sonra “alevlenebilir” ve uzun süreli eklem hasarı veya enfeksiyonu için potansiyel vardır. Sık sık tekrarlanan enjeksiyonlar veya uzun bir süre boyunca yapılan enjeksiyonlarla, eklem hasarı aslında azalmak yerine artabilir.

Diz Kireçlenmesinin İyileşmesi

Ameliyat sonrası diz kireçlenmesi için iyileşme süresi vardır. İyileşme süresi ve rehabilitasyon, yapılan ameliyatın türüne bağlıdır.

Doktorunuz dizinizin gücünü yeniden kazanmanıza yardımcı olmak ve hareket açıklığını geri kazanmak için fizik tedavi önerebilir. Prosedürünüze bağlı olarak, bir süre için dizlik ya da koltuk değneği veya baston kullanmanız gerekebilir.

Çoğu durumda, ameliyat ağrıyı hafifletir ve günlük aktiviteleri daha kolay gerçekleştirmeyi mümkün kılar.