Diz kapağı ağrısı

Diz kapağı olarak da bilinen patella, femur (uyluk kemiği) ile eklemlenen ve diz ekleminin ön eklem yüzeyini kaplayan ve koruyan düz, dairesel üçgen bir kemiktir. İnsanlarda patella vücuttaki en büyük sesamoid kemiktir. Bebekler, yaklaşık dört yaşında kemikleşmeye başlayan yumuşak kıkırdak patella ile doğarlar.

Patella kemiğinin görevi üst kasların kuvvetini dizin alt bölümlerine ileterek dizin hareket ederek bükülmesini sağlamaktır. Bu kemik tendonlar ile kaval kemiği ve uyluk kemiği arasına bağlıdır. Eklem kıkırdakları alt yüzlerindedir. Diz kapağı pozisyon olarak dış yöne kaydığında dizde oluşan sıkışma diz kapağı ağrısının çok sık karşılaşılan sebeplerindendir. Dizlerimiz bacağımıza hareket kabiliyeti katar. Diz kapağı ve diz bölgesinde meydana gelen ağrılar yaşam kalitemizi olumsuz yönte etkileyerek diz işlevini yerine getiremeyecek duruma gelir.

Diz kapağı ağrısı neden olur?

Diz kapağının aşırı yüke maruz kalması sonucundan eklemdeki kıkırdak doku aşınabilir veya tamamen yok olarak kemiğe zarar verir ve sonrasında kireçlenme rahatsızlığı ortaya çıkar. Diz kapağının yön değiştirerek kayması, enfeksiyon, iltihaplanma ve tümöral oluşumlar diz kapağı ağrısına neden olur. Diz kapağı ağrısı genellikle diz ekleminin etrafında hissedilmektedir. Diz kapağı ağrısı tedavisi uzman ortopedi doktorlarının teşhisi sonrasında düzenlenir. Doktorunuz diz kapağı ağrısı için bilimsel tedaviler yada cerrahi müdahale gibi tercihleri sunabilir.

Diz kapağı ağrısına ne iyi gelir?

Diz kapağı ağrısı nedenleri nelerdir?

Günlük hayatta sürekli olarak yürüyor, koşuyor ve dizlerimizle yaptığımız birçok aktivitede bulunuyoruz. Dolayısıyla diz eklemi oldukça büyük bir baskıya maruz kalıyor. Diz kapağı ağrıları genellikle dizin aşırı kullanılması, zorlanması, diz kapağının pozisyon değiştirerek kayması, yaşlılık ve diğer faktörlere bağlı olarak oluşabilir. Diz ağrısının tek bir nedeni yoktur. Hastanın geçmişi, fizik tedavi muayenesi, mr ve röntgen gibi görüntüler dikkate alınarak belli bir sonuca ulaşılabilir. Diz kapağı ağrısının hangi durumda ortaya çıktığı tedavi süreci için çok önümlidir. Ağrı hareket sırasındamı yoksa sabit durumlarda mı oluyor. Diz ağrısı tedavisi olmadan önce hekiminize muayene esnasında söyleyeceğinizi unutmamak için not tutabilir ve muayeneye bu not ile gelebilirsiniz.

Diz kapağı kayması nedir?

Diz kapağı ağrısının en sık hissedildiği an diz kapağını yön değiştirerek kayması esnasında oluşan sıkışmalardır. Diz kapağı kayması en sık oturak çalışan kişilerde görülür. Oturarak çalışan kişilerin diz kapakları dışa doğru kayar, dışa kayan kıkırdak yıpranarak ağrılara sebep olur. Çok sık bacak bacak üstüne atmak ve bu pozisyonda uzun süre beklemek diz kapağı kaymasına sebep olabilir. Diz kapağı ağrıları merdiven çıkarken ve inerken, koşarken, yürürken, çömelip kalkarken ya da uzun yürüyüşlerde hissedilebilir. Diz kapaklarında morluk ve şişme görülür. Hareket esnasında kıtırtı sesi gelebilir ve dizler kilitlenebilir. Ortopedi doktorlarının tedavi tavsiyeleri ile bu hastalık iyileşebilir. Hastalığın türüne göre uzmanınız egzersiz, fizik tedavi, bilimsel yöntemler ve ameliyat önerebilir. Diz kıkırdağındaki hasarlı bölge erken teşhis edildiğinde hastalık daha fazla ilerlemeden tedavi edilebilir. İlerlemiş diz hastalıklarında diz artroskopisi yöntemi ile diz kapağı yerine yerleştirilerek yıpranan alanlar eski haline gelirilir. İyileşme süreci 3 ila 4 hafta sürebilir. Bu süre sonunda hastalar günlük yaşamlarına dönerler.

Diz kapağı kireçlenmesi nedir?

Diz kapağı dizin önünde bulunur ve yassı bir şekildedir. Eklem yüzeyindeki kıkırdak yapı sayesinde diz kapağı bu alanda rahatça hareket edebiliyor. Kıkırdaklar zaman içinde aşıma uğradığında eklemler deforme olarak diz kapağı ağrısına sebep olur. Kıkırdakların aşınması olayına patellofemoral artroz, halk dilinde ise diz kapağı kireçlenmesi denir. İnsanlar diz kapağında şiddetli ağrılar oluştuğunda hekime başvurur. Merdiven içip çıkarken, çömelik kalkarken dizdeki ağrılarda artış görülebilir. İleri evre kireçlenmelerde diz kapaklarında sürtünme ve kıkırtı gibi sesler duyulur. Kireçlenme hastalığı birden çok evreye sahiptir. İlk evrelerde tespit edilmesi çok önemlidir. Tedavi yöntemleri hastalığın evresine göre belirlenir. Ortopedi doktorunuz fizik tedavi, egzersiz ve bilimsel yöntemler önerebilir. En üst evreye ulaşmış diz kireçlenmesinde doktorunuz protez cerrahisi de önerebilir.

Diz kapağı ağrısı hemen hemen her bireyin karşılaşabileceği sağlık problemlerindendir. Çoğu birey diz ağrılarının gelip geçici olduğunu düşünür. Ağrılar kendiliğinden geçer fakat bu ileride tekrarlamayacağı anlamına gelmez.

Dizlerimiz yaşam boyunca en sık kullandığımız eklemlerimizdendir. Düzenli olarak spor yapmazsak, sağlıklı beslenmezsek veya genetik sebeplerden dolayı yürürken, koşarken, merdiven inerken ve çıkarken diz kapağı ağrısı meydana gelir.

Diz kapağı ağrısı diz eklemlerini kaplayan kıkırdak ve kaygan yapının yıpranması, zamanla aşınarak tamamen kaybolmasıyla oluşur.

Diz kapağı ağrısı

Bu yüzden diz kapağı ağrısını ihmal etmemeli ve mutlaka bir ortopedi doktoru’ na tedavi olmalısınız.

acil ortopedi