Diz ağrısı

Diz Eklemi Anatomisi

Diz, femurun alt ucu, tibia üst ucu ve patella veya diz kapağından oluşan, vücuttaki en büyük eklemlerden biridir. Birkaç ligament ve kas, eklemin normal hareketini sağlamak için diz ekleminin kemiklerine bağlanır. Menisci olarak bilinen özel kıkırdak dokuları eklemin iki eklem ucu arasına yerleştirilir. Bunlar, eklem yüzeyleri arasında bir tampon görevi görür ve hareket sırasındaki şoku emer.

Diz Ağrısı

Diz Ağrısı Nedir?

Diz ağrısı, farklı yaş gruplarından bireyleri etkileyen yaygın bir durumdur. Sadece hareketi değil, aynı zamanda bireyin yaşam kalitesini de etkiler. Diz eklemi yaralanması veya hastalığı veya diz çevresindeki herhangi bir yapı diz ağrısıyla sonuçlanabilir. Altta yatan nedenin kesin bir teşhisi, uygun bir tedavi planı geliştirmek için önemlidir.

Diz Ağrısının Nedenleri

Diz ağrısı için yaygın nedenlerden bazıları şunlardır:

• Kireçlenme: Eklem iltihabı ile ilişkili bir durum

• Diz bağ yaralanmaları
  • Yırtık menisküs
  • Patellar tendinit: Patella tendonunun enflamasyonu
  • Chondromalacia patella: diz kapağının alt tarafındaki eklem kıkırdağının diz ağrısına yol açan yumuşaması
  • Çıkık diz kapağı
  • Fırıncı kisti: Dizin arkasındaki ve genellikle menisküs yırtığı gibi başka bir problemden kaynaklanan sıvı ile dolu bir şişlik
  • Diz bursit: bursa iltihabı, eklemlerin çevresinde, genellikle bir tendon ve kemik arasında yer alan küçük sıvı dolu keseler.
  • Plica sendromu: diz sinovyal dokusunun iltihaplanması sonucu diz ağrısı ve şişmeye neden olur.
  • Osgood-Schlatter hastalığı: Diz ekleminin önündeki büyüme plakasının tahrişinden kaynaklanır ve ergenlerde daha sık görülür
  • Osteokondrit disekanlar: Kıkırdak fragmanının ve kemiğin ince bir tabakasının, kanın yetersiz kalması nedeniyle kemik sonundan ayrılması; bu fragmanlar yerinde kalabilir veya eklem çevresinde kayabilir ve ağrıya ve eklem kararsızlığına neden olabilir
  • Gut: Eklemlerde ürik asit kristallerinin birikmesinden kaynaklanan ani, ciddi eklem ağrısı, eklem çevresinde şişlik ve kızarıklık ile karakterizedir.

Diz Ağrısı Tanısı

Diz hastalıkları uygun bir tanı ve tedavi için doktorunuz tarafından değerlendirilmelidir. Ayrıntılı tıbbi öykü ve diz fizik muayenesi tanı için çok önemlidir. Doktorunuz ayrıca röntgen, MRI taramaları, BT taramaları ve ultrason gibi tanısal görüntüleme çalışmaları da yapabilir. Herhangi bir enfeksiyon, gut veya psödogout tanımlamak için kan testleri yapılabilir.

Diz Ağrısının Tedavisi

Tedavi seçenekleri diz ağrısından sorumlu altta yatan nedene bağlıdır. Diz ağrısı için yaygın tedavi seçeneklerinden bazıları dinlenme, buz ve ısı uygulaması, steroidal olmayan antienflamatuar ilaçlar, germe, fizik tedavi ve kortizon enjeksiyonlarıdır.

Bazen, diz artroskopisi yapılabilir. Diz artroskopisi, eklemin iç yapılarının altında yatan sorunu teşhis etmenin yanı sıra teşhis etmek için incelendiği cerrahi bir işlemdir.

Yürümekte güçlük ya da yetersizlik, eklemin etrafında şekil bozukluğu, dizin bükülememesi, geceleri birkaç gün ve daha uzun süren diz ağrısı ya da şişlik, sıcaklık ya da kızarıklık ile ilişkili ağrı varsa tıbbi müdahale için doktorunuza danışmalısınız.

Başlıksız Belge