Spor Hekimliği nedir?

Spor ve egzersiz tıbbı olarak da bilinen Spor Hekimliği, spor ve egzersize bağlı yaralanmaların tedavisi ve önlenmesi, zindeliği ve performansı iyileştirme ile ilgilenen bir tıp dalıdır. Spor hekimliğinin temel amacı, bireylerin spor yapmalarına ve egzersiz hedeflerini gerçekleştirmeleri için güvenli ve etkili bir şekilde egzersiz yapmalarına yardımcı olmaktır.

spor hekimliği

Bir spor hekimliği ekibi, doktorlar, cerrahlar, atletik eğitmenler, fizyoterapistler, spor psikologları, beslenme uzmanları, antrenörler ve kişisel antrenörler gibi tıbbi uzmanlardan oluşabilir. Çoğu spor hekimliği doktoru ameliyat dışı kas-iskelet sistemi rahatsızlıkları ile ilgilenir. Diğerleri, uygulamalarını spor yaralanmalarının cerrahi tedavisine odaklamaya karar vermiş ortopedi cerrahlarıdır.

Spor hekimliği kendi başına bir tıp uzmanlığı değildir. Spor hekimliği genellikle ortopedi ve acil tıp uzmanlarınca yapılmaktadır

Spor Hekimliği Uzmanları kimlerdir?

Spor hekimliği uzmanları, spor veya egzersize bağlı yaralanma ve hastalıkların tanı ve tedavisinde uzmanlaşmış tıp doktorlarıdır. Bir spor hekimliği uzmanı, egzersizin tıbbi, terapötik ve işlevsel yönlerine odaklanır ve genel spor performanslarını iyileştirmek için doğrudan sporcularla birlikte çalışır. Spor hekimliği uzmanları yalnızca sporcularla çalışsa da, çoğunluk spor veya egzersizle ilgili bir yaralanma için tedaviye ihtiyacı olan herkesi tedavi edecektir.

spor yaralanmaları

Spor hekimliği uzmanları, kırıklar, burkulmalar, incinmeler ve çıkıklar gibi akut travmalar dahil çok çeşitli fiziksel koşulları tedavi eder. Ayrıca tendinit, dejeneratif hastalıklar ve aşırı egzersiz sendromu gibi kronik aşırı kullanım yaralanmalarını tedavi ederler.

Spor Yaralanmaları nelerdir?

Spor yaralanmaları, futbol, basketbol, hokey, beyzbol ve tenis gibi iç mekan veya dış mekan sporlarında oynarken veya egzersiz yaparken meydana gelen yaralanmalardır. Spor yaralanmaları, spor kazalarından, yetersiz antrenmandan, koruyucu cihazların uygunsuz kullanımından veya yetersiz esneme veya ısınma egzersizlerinden kaynaklanabilir. Yaygın spor yaralanmaları, genellikle omuzlar, dizler, kalçalar, ayak bilekleri ve ayaklar gibi eklemleri içeren kemik, kas, bağ ve tendon yaralanmalarını içerir.

Spor hekimliği uzmanları tarafından tedavi edilen yaygın spor yaralanmaları türlerinden bazıları şunlardır:

• Ön çapraz bağ (ACL) yırtıkları
  • Travma
  • Kırıklar
  • Diz kıkırdak yaralanmaları
  • Menisküs yırtılması
  • Sinir sıkışması yaralanmaları
  • Patellar Tendinit
  • Arka çapraz bağ (PCL) yaralanmaları
  • Omuz çıkığı
  • Omuz ayrımı
  • Burkulma
  • Tenisçi dirseği (lateral epikondilit)
  • Tendinit

Spor Yaralanmalarının Tedavisi

Tedavi, çürükler, şişme ve burkulmalar, kırıklar, çıkıklar, kronik yaralanmalar, yırtık omuz bağları, dizde ÖÇB bağ onarımının yanı sıra kıkırdak ve menisküs onarımlarını içerir. Ameliyat çoğunlukla minimal invaziv yöntemlerle gerçekleştirilir ve iyileşme, spor aktivitelerinize hızlı bir şekilde geri dönmenizi sağlamak için fizik tedavi ve bir rehabilitasyon programı ile hızlandırılır.

Spor yaralanmaları için önerilen en yaygın cerrahi olmayan veya konservatif tedavi şunları içerir:

Dinlenme, Buz, Sıkıştırma ve Yüksekte Tutma (RICE) Terapisi:

Dinlenme: Yaralanmaya neden olabilecek faaliyetlerden kaçının.
Buz: Yaralı bölgeye şişlik ve ağrıyı azaltmaya yardımcı olacak buz paketleri uygulanabilir. Etkilenen bölgeye birkaç gün boyunca günde dört kez 15-20 dakika süreyle buz uygulanmalıdır. Asla doğrudan cilde buz koymayın.
Sıkıştırma: Yaralı bölgenin sıkışması şişliğin azalmasına yardımcı olur. Elastik sargılar, hava atelleri ve ateller bunu başarabilir.
Yükseklik: Şişliği ve ağrıyı azaltmak için yaralı kısmı kalp seviyesinin üzerine kaldırın.
Aktivite Değişikliği: Semptomları tetikleyen ve yaşam tarzınızı değiştiren aktivitelerden kaçınma
Fizik Tedavi: Hareket aralığını iyileştirmek ve kasları güçlendirmek için düzenli egzersiz yapın
Anti-inflamatuar İlaçlar: İltihabı ve ağrıyı hafifletmek için spor hekiminizin yazdığı ilaçları kullanın
Kortizon Enjeksiyonu: Fizik tedavi, ilaçlar, dinlenme ve aktivite modifikasyonu istenen sonuçları vermezse, kortizon enjeksiyonu yardımcı olabilir. Kortizon, bursit gibi durumlar için çok etkili bir anti-enflamatuar ilaçtır. Yırtılma ve yapısal hasar için uzun süreli bir ağrı kesicidir.

Cerrahi tedavi, bir kişi şiddetli bir kırık, kemik yer değiştirmesi ve konservatif tedaviye uygun olmayan yumuşak doku yırtıklarıyla ciddi bir spor yaralanması geçirdiğinde uygulanır.

Sporcular üzerinde yapılan yaygın ameliyatlardan bazıları şunlardır:

• Ön çapraz bağ (ÖÇB) rekonstrüksiyonu
  • Rotator manşet onarımı
  • Dizler, omuzlar ve ayak bilekleri artroskopisi
  • Omuz instabilite ameliyatı
  • Tendon onarımı
  • Kıkırdak restorasyonu
  • Kırık onarımı
  • Labral onarım
  • Pazı tenodez cerrahisi

Spor Yaralanmalarının Önlenmesi

Sporla ilgili yaralanmaları önlemek için spor hekimliği uzmanları tarafından uygulanan ve önerilen önlemlerden bazıları şunlardır:

• Kaslarınızı güçlendirmek için bir egzersiz programı izleyin.
  • Egzersiz seviyenizi yavaş yavaş artırın ve egzersizi aşırı yapmaktan kaçının.
  • Herhangi bir spor aktivitesi yapmadan önce, yaralanma olasılığını azaltmaya yardımcı olacak dirsek koruyucuları, göz teçhizatı, yüz maskeleri, ağız koruyucuları ve pedleri, rahat giysiler ve atletik ayakkabılar gibi uygun şekilde takılmış koruyucu giysiler giydiğinizden emin olun.
  • Bir spor aktivitesinden önce ve sonra ısınma ve soğuma egzersizlerini takip ettiğinizden emin olun. Egzersizler, kasları germeye, esnekliği artırmaya ve yumuşak doku yaralanmalarını azaltmaya yardımcı olacaktır.
  • Kasları beslemeye yardımcı olacak sağlıklı bir diyet uygulayın.
  • Yaralı veya yorgun olduğunuzda oynamaktan kaçının. Oynadıktan sonra dinlenme molaları verin.
  • Katıldığınız oyunun tüm kurallarını öğrenin.
  • Seçtiğiniz sporu oynamaya fiziksel olarak uygun olduğunuzdan emin olun.

acil ortopedi